Öğretmenlik' yetiştirme ' sürecinde okuduğum ikinci güzel kitabım..
Dünya Okulu, Salman Khan
Çeviri: Cem Akaş, 216 sayfa, YKY, 2014
- büyük mü olmak
istiyorsunuz? Öyleyse olmakla başlayın. Geniş ve benzersiz bir kumaş mı dokumak
istiyorsunuz? Önce alçakgönüllülüğün temelleri hakkında düşünün. Yapınız ne
kadar yüksek olacaksa, temelleri o kadar derine inmek zorundadır.- ( aziz
augustinus )
‘’ Öğretme konusuna
kendi yaklaşımımı yavaş yavaş geliştirirken, temel hedeflerimden biri bu
parçalara ayırma eğilimini tersine çevirmekti. Bence hiçbir konu asla bitmez.
Hiçbir kavram, diğer kavramlardan kopuk değildir. Bilgi süreğendir; fikirler
akar. ‘’ –s. 49-
“Eski öğretme yönetimi ile yenisi arasında sistemde bir
çatlak var ve dünyanın her yerinde çocuklar, her gün bu çatlaktan aşağı
düşüyor.”
Khan “Eğitimi Yeniden Düşünmek”
alt başlığını taşıyan kitabını, Öğrenmeyi Öğretmek, Parçalanmış Model,
Gerçek Dünyada ve Dünya Okulu adını taşıyan dört bölüm üzerinden
kurgulamış. İlk bölüm olan Öğrenmeyi Öğretmek, kuzeni Nadya ile
deneyimlediği birebir çalışma dönemini ve bu dönemde eğitim dünyasının aksayan
yönlerine dair farkına vardığı durumları aktarıyor. Aynı zamanda Khan
Akademi’nin doğuşuna kaynak olan basit video içeriği hakkında da bilgi veriyor.
Parçalanmış Model adlı
ikince bölümde eğitim dogmalarını sorguluyor. Bu dogmaların kaynaklarına bakıp
o dogmaların sebep olduğu sorunlara dikkat çekiyor.
Tüm bunları verilere dayanarak
yapıyor. “Eğitim böyle olmalı” demek yerine “Biz neden hala bunu sürdürüyoruz?”
diye sorarak okuyucunun zihnini harekete geçiriyor. Böylece bizim de durumla
yüzleşip içinde bulunduğumuz bu atıl yapıyı dönüştürmek adına neler
yapabileceğimizi düşünmemizi sağlıyor.
Üçüncü bölüm olan Gerçek
Dünya’da ise basit videolarla başlayan serüvenin, nasıl Khan Akademi’ye
dönüştüğünü anlatıyor. Ayrıca Khan Akademi videolarının okul ortamında eğitim
materyali olarak kullanımıma dair ilk uygulamayı, Los Altos Deneyi başlığı
altında verilerle destekleyerek açıklıyor.
Son kısım olan ve kitaba ismini
veren Dünya Okulu bölümünde ise hayal ettiği eğitim işleyişi üzerine
bir şeyler söylemeden önce süregelen sisteme ait ne kadar uygulama
varsa hepsini sorduğu/sordurduğu sorular ile delik deşik ediyor. Sonrasında ise
kendi önerilerini sıralıyor. Önerilerinin son halkası olarak ise hayal
ettiği üniversite eğitimine yer veriyor. Bunu karşılaştırmalı örnekler ve Khan
Akademi’den edindiği tecrübelerle okuyucuya aktarıyor. Salman Khan, Dünya
Okulu’nda biz eğitimcilere, farklı bakış açısının zengin hayal gücü ile
denemekten yılmayan mücadeleci ruh birleşince nasıl güçlü değişimler
doğurabileceğini gösteriyor. Bunu yaparken ise teknolojinin bize sunduğu nimetlerin
araç olduğu gerçeğini hiçbir zaman gözden kaçırmıyor.
Yazına girişte kitaptan yaptığın 3 alıntı harika Elsa. Kitabı mutlaka okumak isterim.
YanıtlaSilBu arada İkarus'u tanıdım, iyi oldu.
Sağlıklı yıllar.