7 Aralık 2014 Pazar

A' dan Z' ye Cemal Süreya

‘’ Şiir tanımları yaparken, ‘ şiir kurulu düzene karşıdır,’ diyordu.

Bir karşı çıkma sanatı… Dilde yangınlar çıkarma sanatı… hayatın alev hali.. Hayatın köpüğü…

Kendi şiirinin Doğu’yla Batı’nın bileşkesi değil, çelişkisi olduğu görüşündeydi.

‘’ Güneşten yırtılan caz, kavaldan akan gökyüzü’’ böyle tanımlıyordu şiirini.


‘’ Aşkımız şimdi görklü bir hayatın
Yabancaya berbat bir çevirisi
Sen metinde birkaç satır atladın
Ben geçmiş zamanda dondurdum tüm fiilleri.’’ s.13

‘’ İki şey: Aşk ve şiir mutsuzlukla beslenir biri,
Biri ona dönüşür.’’ S.19

‘’ Hayat kısa kuşlar uçuyor aylar birbirinin içinden yürüyebilir, günlerse bambaşka. Bir günün öbürünün önüne geçmesine izin yok.’’ –s.22

‘’ İkinci Yeni bir güvercin curnatasıdır. Ben alçaktan uçuyorum. Avcılardan değil, arkadaşlarımdan korktuğum için.’’ s. 27


‘’ Hayat, büyük bir ‘ Özel ve Cins İsimler’’ sözlüğüdür. Ölüm, sadece ‘ Cins İsimler’ sözlüğü. Ama daha büyük bir sözlük.’’

Ölümü doğrusu hiç düşünmedim. Ama düşündüm uzak kardeşlerimi… Bir güvercin ben öldüğüm zaman nice hüzünlerden yaprak yaprak
Bir güvercin ben öldüğüm zaman.’’

‘’ Ölüm geliyor aklıma birden ölüm..
Bir ağacın gölgesine sarılıyorum.’’ s.41


‘’ Yüzyıl sonra şu anda yaşayan hiçbir insan, hiçbir kuş, hiçbir kedi, hiçbir yılan, hiçbir otomobil olmayacak dünyada. Hiçbir tanıdığın , hiçbir tanımadığın olmadığı dünyayı yaşanası olarak düşünemiyorum. Başkalarının dünyası. Ne yapayım başkalarının dünyasını.’’

‘’ Ölüm mü?
Bir gölün dibinde durgun uykudasın.
Denizler?
Tanrılar karıştırır durur denizleri.
Ölüyorum tanrım
Bu da oldu işte.
Her ölüm erken ölümdür.
Biliyorum tanrım.
Ama, ayrıca aldığın şu hayat fena değildir…
Üstü kalsın…..’’ s.42





2 yorum:

.

Ad

E-posta *

Mesaj *