27 Aralık 2016 Salı

dünya okulu - salman khan

Öğretmenlik' yetiştirme ' sürecinde okuduğum ikinci güzel kitabım..


Dünya Okulu, Salman Khan
Çeviri: Cem Akaş, 216 sayfa, YKY, 2014

- büyük mü olmak istiyorsunuz? Öyleyse olmakla başlayın. Geniş ve benzersiz bir kumaş mı dokumak istiyorsunuz? Önce alçakgönüllülüğün temelleri hakkında düşünün. Yapınız ne kadar yüksek olacaksa, temelleri o kadar derine inmek zorundadır.- ( aziz augustinus )

‘’  Öğretme konusuna kendi yaklaşımımı yavaş yavaş geliştirirken, temel hedeflerimden biri bu parçalara ayırma eğilimini tersine çevirmekti. Bence hiçbir konu asla bitmez. Hiçbir kavram, diğer kavramlardan kopuk değildir. Bilgi süreğendir; fikirler akar. ‘’ –s. 49-

“Eski öğretme yönetimi ile yenisi arasında sistemde bir çatlak var ve dünyanın her yerinde çocuklar, her gün bu çatlaktan aşağı düşüyor.”

Khan “Eğitimi Yeniden Düşünmek” alt başlığını taşıyan kitabını, Öğrenmeyi Öğretmek, Parçalanmış Model, Gerçek Dünyada ve Dünya Okulu adını taşıyan dört bölüm üzerinden kurgulamış. İlk bölüm olan Öğrenmeyi Öğretmek, kuzeni Nadya ile deneyimlediği birebir çalışma dönemini ve bu dönemde eğitim dünyasının aksayan yönlerine dair farkına vardığı durumları aktarıyor. Aynı zamanda Khan Akademi’nin doğuşuna kaynak olan basit video içeriği hakkında da bilgi veriyor.
Parçalanmış Model adlı ikince bölümde eğitim dogmalarını sorguluyor. Bu dogmaların kaynaklarına bakıp o dogmaların sebep olduğu sorunlara dikkat çekiyor.
Tüm bunları verilere dayanarak yapıyor. “Eğitim böyle olmalı” demek yerine “Biz neden hala bunu sürdürüyoruz?” diye sorarak okuyucunun zihnini harekete geçiriyor. Böylece bizim de durumla yüzleşip içinde bulunduğumuz bu atıl yapıyı dönüştürmek adına neler yapabileceğimizi düşünmemizi sağlıyor.
Üçüncü bölüm olan Gerçek Dünya’da ise basit videolarla başlayan serüvenin, nasıl Khan Akademi’ye dönüştüğünü anlatıyor. Ayrıca Khan Akademi videolarının okul ortamında eğitim materyali olarak kullanımıma dair ilk uygulamayı, Los Altos Deneyi başlığı altında verilerle destekleyerek açıklıyor.
Son kısım olan ve kitaba ismini veren Dünya Okulu bölümünde ise hayal ettiği eğitim işleyişi üzerine bir şeyler söylemeden önce süregelen sisteme ait ne kadar uygulama varsa hepsini sorduğu/sordurduğu sorular ile delik deşik ediyor. Sonrasında ise kendi önerilerini sıralıyor. Önerilerinin son halkası olarak ise hayal ettiği üniversite eğitimine yer veriyor. Bunu karşılaştırmalı örnekler ve Khan Akademi’den edindiği tecrübelerle okuyucuya aktarıyor. Salman Khan, Dünya Okulu’nda biz eğitimcilere, farklı bakış açısının zengin hayal gücü ile denemekten yılmayan mücadeleci ruh birleşince nasıl güçlü değişimler doğurabileceğini gösteriyor. Bunu yaparken ise teknolojinin bize sunduğu nimetlerin araç olduğu gerçeğini hiçbir zaman gözden kaçırmıyor.

1 yorum:

  1. Yazına girişte kitaptan yaptığın 3 alıntı harika Elsa. Kitabı mutlaka okumak isterim.
    Bu arada İkarus'u tanıdım, iyi oldu.
    Sağlıklı yıllar.

    YanıtlaSil

.

Ad

E-posta *

Mesaj *